fredag 17 juni 2011

Jag är en politiker

Fram tills nu har jag inte betraktat mig som politiker. För mig har politiker varit en etikett på de som suttit i riksdag och/eller fullmäktige på kommunal eller region/landstingsnivå. Och jag tror att jag delat den uppfattningen med de flesta. Det innebär att jag inte betraktat alla de som jobbar i de ideella föreningarna (=partierna) som politiker. Och det har i sin tur lett till att jag sagt att jag inte är någon politiker eftersom jag inte strävar efter någon post i ovan nämnda församlingar.
Någon har nu “påtalat” för mig att jag visst är politiker! Och att jag dessutom har ett av de finaste uppdragen man kan ha inom socialdemokratin – ordförande i en arbetarekommun. Det sistnämnda har jag redan insett! Men jag har nu också insett att jag är politiker.

För att styrka min egen övertygelse kollade jag med Wikipedia. Så här definierar Wikipedia begreppet politiker:

Politiker är en person som sysslar med politik, det vill säga offentlig maktutövning genom åsiktsbildning och/eller beslut. Ordet kan härledas från gammalgrekiskans πολιτεια (politeía), πόλις (pólis), som betyder stadsförvaltning, stadsstat, statsform eller "det som rör staten".

Som politiker kan räknas den som innehar eller söker ett uppdrag som beslutsfattare inom statsmakten, oavsett om makten erhållits genom val, utnämning, valfusk, statskupp eller arvsrätt. Medlemmar och aktiva i politiska partier och fackföreningar samt i intresseorganisationer som försöker påverka samhällsutvecklingen och politiska beslut kan också räknas som politiker, liksom politiska aktivister. Däremot räknas sällan personer som arbetar för tankesmedjor och PR-byråer eller som ledarskribenter och lobbyinger som politiker, trots att de i många fall arbetar yrkesmässigt med åsiktsbildning och påverkan av beslutsprocesser.

I sin bredaste bemärkelse kan politiker även användas om den som använder en politisk metod eller process för att påverka och/eller utöva makt i exempelvis en familj, ett företag eller annan organisation. Beroende på sammanhang kan det ske med en raljerande underton, se politikerförakt.

Så därför – jag är en politiker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.